4. Onderwijsaanbod (Curriculum)

Home 9 Onderwijsaanbod

In dit deel lees je welke uitdagingen er zijn om duurzaamheid een plek te geven in het onderwijsaanbod. En welke vragen je vooraf kunt stellen. Ook hebben we aanbieders van duurzaam lesmateriaal verzameld. Tot slot vind je informatie over het integreren van dat onderwijsaanbod in je curriculum.  

Duurzame opties

Op onze winkelpagina’s zijn er boeken beschikbaar over dit onderwerp.

4. ONDERWIJSAANBOD (CURRICULUM)

4.1 De Uitdagingen

Het thema duurzaamheid een plek geven in het Nederlandse onderwijs kent een aantal uitdagingen. Ellen Leussink, coördinator onderwijs in het programma DuurzaamDoor geeft in dit interview aan welke.

Samengevat:

  1. Het onderwijs is een complex werkveld en kent verschillende sectoren met elk hun eigen doelgroep, richtlijnen en wensen. De implementatie van duurzaamheid vereist daarom maatwerk.
  2. Het Nederlandse onderwijssysteem kent geen nationaal curriculum. Wel zijn er kerndoelen en methodes en is er een woud aan aanvullend lesmateriaal.

Aanvullend: het Nederlandse onderwijssysteem kent grote vrijheid in het vormgeven van het onderwijs. Dit geeft ruimte aan onderwijsinstellingen om hun eigen curriculum in te
richten. Duurzaamheid heel beperkt is opgenomen in richtinggevende kaders
in Nederland. Voor het funderend onderwijs en het mbo worden deze kaders herzien.

 

4.2 Vragen vooraf

Coöperatie Leren voor Morgen zegt het volgende over het curriculum:

Duurzaam onderwijs vraagt om een curriculum waarmee leerlingen en studenten de
kennis, vaardigheden en houding krijgen aangeleerd waarmee zij in hun verdere leven
en loopbaan kunnen vormgeven aan een betere wereld. Hiervoor moet hetgeen de
leerlingen en studenten leren goed aansluiten op de samenleving en het werkveld
waarin zij terecht komen. Nu de samenleving steeds complexere
duurzaamheidsvraagstukken kent, en het werkveld steeds meer vraagt om
vaardigheden als analytisch denken, wendbaarheid, leiderschap en creativiteit (World
Economic Forum, 2025), is het belangrijk dat leren voor duurzame ontwikkeling
integraal verweven is in de curricula.

Dit begint bij de vraag: hoe willen wij dat de inhoud van het onderwijs eruitziet, op basis van onze visie? Welke kennis en vaardigheden vinden wij in deze belangrijk? Maar ook: wat willen jongeren hier zelf over leren? Wat is voor hen betekenisvol en hoe sluiten kennis en vaardigheden aan op hun belevingswereld? Wanneer dit helder is kan er gebouwd worden aan een curriculum waarin leren voor duurzame ontwikkeling geïntegreerd is.

 

4.3 Nieuwe kerndoelen

Actualisatie Kerndoelen

Eind 2019 hebben leraren en schoolleiders voorstellen opgeleverd voor de actualisatie van het curriculum. In de plannen van Curriculum.nu, kun je de aanzet zien tot de nieuwe kerndoelen voor basis- en voortgezet onderwijs. Daarin is  ruim plaats voor Burgerschap en Duurzaamheid. Daarbij gaat het om relatief nieuwe leerinhouden, zoals je die ook terugvindt in de Sustainable Development Goals (SDG’s). En het gaat om een andere benadering van onderwijs, waarbij naast kwalificatie ook socialisatie en persoonsvorming een plek heeft.

slo doordacht curriculum

Inmiddels zijn de doelen verder uitgewerkt. Dat zie je op de website van SLO , het landelijk expertisecentrum voor het curriculum. En kijk ook eens op Het Vakportaal Burgerschap.

4.4 Ontwerpen van het curriculum 

Je wilt dat het curriculum over duurzame ontwikkeling niet uit de lucht komt vallen, maar een relatie heeft met bijvoorbeeld de visie van de school, de overige lesmethodes of het burgerschapsonderwijs. Hoe doe je dat?

Leren Voor Morgen

Bekijk hier het webinar terug over het curriculum in relatie tot duurzaamheid. Voor docenten, bestuurders en beleidsmakers. In het webinar  wordt antwoord gezocht op vragen als:

  • Hoe maak je in het schoolcurriculum eigen keuzes en accenten in relatie tot duurzaamheid?
  • Is er een relatie te leggen met de visie en identiteit van de school?
  • Volg je de lesmethoden of gebruik je aanvullend lesmateriaal van derden?
  • Wat kan hierbij de rol van de schoolleider, leerkracht of docent zijn
LVDO Leren Duurzame Ontwikkeling

Een handreiking voor het ontwerpen van Leren voor duurzame ontwikkeling 

En de handreiking in het Engels

Leren Voor Morgen

Bekijk hier het webinar Burgerschap en de sustainable development goals terug. Voor docenten, bestuurders en beleidsmakers. In het webinar  wordt antwoord gezocht op vragen als:

  • Welke concrete voorbeelden kennen jullie van scholen waar duurzaamheid wordt gelinkt aan burgerschapsonderwijs?
  • Waar zitten de haakjes daarvoor concreet?
  • Wat is hierbij de rol van schoolleiders en bestuurders?
Trouw logo

Dit opinieartikel uit Trouw gaat in op de mogelijkheden die het vak Nederlands biedt om aandacht te geven aan het klimaat. Het nieuwe Nederlands: het vak dat je leert spreken en denken over het klimaat. Richt Nederlands zo in dat het leerlingen helpt om te gaan met klimaatverandering, schrijft Jan Willem van der Weij, mede namens vier andere lerarenopleiders Nederlands.

Europese Unie

GreenComp een initiatief van de Europese Unie, biedt een overzicht van duurzaamheidscompetenties die in onderwijsprogramma’s kunnen worden opgenomen.

Boek Meester Met Missie copy

Op zijn website gaat Meester Met Missie (onderwijskundige Nico Miedema) ook in op het curriculum. Hij geeft zijn visie op waarom het huidige curriculum niet succesvol is, hij geeft 6 eigenschappen van een succesvol curriculum. Daarnaast reikt  hij een holistisch en toegankelijk curriculum aan, genaamd de 7 menselijke vermogens. Geschikt voor PO t/m alles erna en erbuiten. Tot slot lesinspiratie voor docenten . Het is zijn doel om samen met leraren en andere onderwijshelden op grote schaal onderwijs te creëren dat de samenleving werkelijk laat floreren. Al jarenlang trekt hij als leerkracht langs scholen om kinderen te inspireren over allerlei essentiële onderwerpen, zoals storytelling, emoties, muziek, theater en oude wijsheid. Op MeesterMetMissie.nl deelt hij zijn kennis over de werking van het onderwijssysteem, verhalen over toffe lessen en bijzondere scholen en allerlei praktische tools om het onderwijs te transformeren!

Leraar24

In dit dossier vind je informatie en inspiratie over burgerschap. Volgens de Burgerschapswet moeten alle scholen vanaf schooljaar 2021/2022 werk maken van hun burgerschapsonderwijs. Hoe je dat als school aanpakt, mag je zelf invullen. 

Expertise Burgerschap copy

Bij het Expertisepunt Burgerschap kun je terecht voor actuele informatie, tips en inspiratie over het vormgeven van burgerschapsonderwijs. Het Expertisepunt heeft een helpdesk, geeft gratis advies en deelt actuele informatie, tips en inspiratie over het vormgeven van burgerschapsonderwijs in het Primair onderwijs (PO), het Voortgezet onderwijs (VO) en het Middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Ook organiseren ze een jaarlijks congres Focus op Burgerschap

Wat ze precies voor je kunnen betekenen lees je hier. Je abonneren op de nieuwsbrief kan ook. 

4.5 Gratis duurzaam lesmateriaal 

Er zijn veel organisaties die duurzame onderwijsprogramma’s en lesmateriaal hebben ontwikkeld voor primair onderwijs, middelbare scholen en vervolgonderwijs. Er zijn verzamelwebsites die dit aanbod ontsluiten. Je kunt dan zoeken op meerdere thema’s en schoolniveau’s. Andere aanbieders hebben een eigen website, waarop ze lesmateriaal beschikbaar stellen. Dit is dan vaak op een specifiek thema gericht, bv energie of natuur.   

Edurep Kennisnet

Ontwikkel jij digitaal leermateriaal en wil je dit leermateriaal op internet beter vindbaar maken voor scholen in het po, vo en mbo? Maak dan gebruik van Edurep, de gratis educatieve zoekmachine voor het onderwijs. Edurep gebruikt metadata om digitale lesmaterialen beter vindbaar te maken. Van lessen en toetsen tot educatief beeldmateriaal: per maand verwerkt Edurep 3 miljoen zoekopdrachten. Edurep doorzoekt inmiddels 1,5 miljoen leerobjecten en 60 onderwijscollecties.

Young Innovators

Het Young Innovators programma is een innovatief, projectmatig, onderwijsprogramma over duurzaamheid en systeemdenken voor leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo. Het geeft jongeren handelingsperspectief om de wereld van morgen vorm te geven. Het heeft een veelomvattend didactisch, innovatief aanbod. Variërend van challenge-based leren en kennisvisualisatie tot lessen, games, canvassen, digitale tools en andere materialen.Het programma wordt verrijkt met actuele casussen die worden ingebracht door overheden, stichtingen en verenigingen en organisaties met een niet-commercieel/goed doel. Docententrainingen gaan hieraan vooraf. Het wordt vormgegeven vanuit Stichting Technotrend in Utrecht.  

 

Groen Gelinkt

Op Groen Gelinkt vind je veel lesmateriaal, geschikt voor kinderopvang t/m mbo. Met handige zoekfuncties. De site wordt niet meer bijgewerkt helaas.

Stichting technotrend

Stichting Technotrend is een non-profit organisatie en lid van de Coöperatie Leren voor Morgen. Het biedt lespakketten aan voor po, vmbo, havo/vwo en mbo. Het wil via inspirerend onderwijs bijdragen aan een duurzamere wereld.  Met de duurzame didactiek van Stichting Technotrend vertel je een optimistisch verhaal: systeemdenken, ruimte voor emoties, future design en uitdagende challenges geven houvast om te leren en te dromen. Ook nascholing voor docenten. Het streven is docenten te leren om zelf duurzaam onderwijs te kunnen ontwikkelen en te geven. Scholen betalen een deel van de kosten.

wikiwijs

Op Wikiwijs, vind je lesmateriaal voor het po t/m voortgezet onderwijs over duurzame ontwikkeling. Voor deze selectie is een  kwaliteitstoets gebruikt voor activiteiten en lessen op het gebied van duurzaamheid

Globe Nederland copy

GLOBE is een wereldwijd netwerk van 37.000 scholen in meer dan 100 landen met als doel: onderzoek doen aan natuur en milieu en daarbij kennis verzamelen die bijdraagt aan maatschappij en/of wetenschap. Op de website lees je ook hoe je de GLOBE onderzoeksprojecten kan toepasssen in de klas.

Leerlingen van middelbare scholen onderzoeken bodem, water, atmosfeer en natuur en leren zo een objectieve, wetenschappelijk onderbouwde mening te vormen. Door te doen raken ze betrokken bij de uitdagingen en kansen die bestaan rondom milieu en duurzaamheid. De gegevens die leerlingen verzamelen, geven ze door via de website en zijn zo door wetenschappers en leerlingen overal op de wereld te gebruiken. 

Leerlingen dragen zo bij aan meer kennis over natuur en milieu en leren al doende. GLOBE is een internationaal netwerk van wetenschappers en scholieren. Een mooie manier dus om in contact te komen met leerlingen elders op de wereld. Je leert over natuur en milieu in andere landen en leert ondertussen andere culturen kennen en vreemde talen spreken. 

SDG Nederland

Stichting Milieu Educatie ondersteunt gemeenten,  NME-centra en onderwijsinstellingen bij duurzaamheidsvraagstukken. Via de educatie platforms kun je in de klas aandacht geven aan duurzame thema’s. Via trainingen leren docenten en schoolleiders hoe ze duurzaamheidseducatie in het onderwijs vormgeven. Ook coördineert SME het Eco-school programma.

Greenpeace Logo

Greenpeace heeft duurzaam lesmateriaal over veel thema’s ontwikkeld voor  het basis- en voortgezet onderwijs. In de docentenhandleidingen lees je bij welke kerndoelen de pakketten aansluiten. Het materiaal is kosteloos te gebruiken en vergt weinig voorbereidingstijd. Daarnaast is het opgebouwd uit verschillende losse onderdelen waardoor je als docent zelf bepaalt hoeveel lestijd je aan het onderwerp besteedt. Je kunt het lesmateriaal selecteren op thema en doelgroep.

WWF logo copy

Toekomstkunde is voor alle groepen van het PO ontwikkeld. Als leraar gebruik je Toekomstkunde om belangrijke onderwerpen rondom duurzaamheid, wilde dieren, natuur en het klimaat te behandelen in jouw groep.

De lessen zijn binnen 30 minuten uit te voeren en de kinderen kunnen er vaak zelfstandig mee aan de slag. Inhoudelijk is het een aanvulling op wereldoriëntatie, aardrijkskunde en burgerschap. Het draagt ook bij aan meerdere kerndoelen.

Djapo copy

Djapo heeft een rijk aanbod aan nascholing en webinars voor leerkrachten, maar ook lesmateriaal. Djapo gelooft in de mogelijkheden van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO). Hoe leren kinderen en jongeren omgaan met maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatverandering, sociale rechtvaardigheid en mensenrechten? Heel handig ingedeeld op thema, niveau’s, type aanbod en vaardigheden. Je vindt aanbod over de SDG’s, Burgerschap, dierenwezijn, natuur, afval en een prachtig lespakket en over het belang van reparatie. Het platform Heel Apeldoorn Repareert heeft samengewerkt met Djapo. Ook inspirerend.

Milieu Educatie

Milieueducatie.nl geeft met zoekfilters een overzicht van workshops, activiteiten en  voorstellingen die ontwikkeld zijn om kinderen en jongeren bezig te laten zijn met Natuur & Milieu. Hierbij staat centraal de bewustwording, zorg & respect voor de natuur, het leren genieten van de natuur en uiteraard kennis opdoen over de natuur en ons milieu. Workshops, gastlessen of activiteiten kunnen gaan over duurzaamheid, cradle to cradle, de natuur, maar ook een bezoek aan de dierentuin kan er onderdeel van zijn. Het aanbod is gericht op het basis en voortgezet onderwijs.

NADO

De Stichting Nederlandse academie voor duurzaam onderwijs (NADO), is een non-profit op het gebied van duurzaamheidseducatie. Voor docenten in het basis- en voortgezet en het middelbaar beroepsonderwijs. Zij biedt on- en offline educatieve programma’s aan op het gebied van duurzaam onderwijs oftewel betekenisvol en op de toekomstgericht onderwijs. Uitgangspunten bij hun programma’s zijn o.a. de whole school approach (WSA), planetair burgerschap zoals uitgewerkt door Teachers for Climate en de Sustainable Development Goals (SDG’s ) van de Verenigde Naties (VN).

Energie Educatie

Energie Educatie Energieeducatie.nl biedt informatie en praktische tools aan docenten basisonderwijs, voortgezet onderwijs en MBO. Organisaties uit de energiebranche, maatschappelijke organisaties, overheid én het onderwijsveld zelf dragen bij aan het actueel houden van deze website.

IVN Natuur Educatie

Voor scholen, leerlingen en leerkrachten zijn lespakketten en cursussen en opleidingen ontwikkeld. Er is ook speciaal aanbod voor kinderopvang,  het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs Wil je aan de slag met buitenlessen? Neem een kijkje in het lespakkettenaanbod. Wil je meer leren over de natuur? Neem dan eens een kijkje op de  Natuuracademie waar je leert over biodiversiteit, insecten, bodemdieren, vogels en nog veel meer.

Aan De Slag Met Afval

Aan de slag met afval is een initiatief van NLschoon. Deze site biedt gratis lesmateriaal en inspiratie over afval en recycling voor basisscholen, middelbare scholen en BSO’s.

Water Educatie

Watereducatie.nl verbindt waterprofessionals met het onderwijs (PO, VO en MBO). Doel is een groter waterbewustzijn in het onderwijs. Daarvoor bieden ze leerkrachten en docenten een selectie van het beste educatieve aanbod over water. Denk aan lesmaterialen, projecten, filmpjes en excursies. Het aanbod draagt niet alleen bij aan een groter waterbewustzijn, maar ook aan talentontwikkeling en beroepsoriëntatie.

Duurzaam Door

Duurzaam Door biedt ook een aantal educatieve projecten over watereducatie Water is een belangrijk onderdeel van veilig en aangenaam leven in Nederland. Dat bewustzijn bij jong en oud vormt de basis van waterveiligheid, de beschikbaarheid van water en de kwaliteit van (drink-) water voor de gezondheid verbetert.

Samen Tegen Voedselverspilling

De stichting Samen Tegen Voedselverspilling is een beweging van bedrijven en publieke organisaties die hun krachten bundelen voor een gezamenlijk doel: samen verminderen we voedselverspilling met de helft voor 2030. Zij bieden lesmateriaal voor basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO en HBO

Schooldakrevolutie

Stichting Schooldakrevolutie biedt ook educatief materiaal over zonne-energie. Zet leerlingen uit alle basisschoolklassen aan het werk met concrete lesideeën, lespakketten en korte workshops. Leren over zonne-energie. In de klas aan de slag met korte lessen en workshops.

Jong Leren Eten

Binnen het Jong Leren Eten programma werken het Rijk, kinderopvang, scholen, lokale overheden en maatschappelijke organisaties samen. Het doel is om kinderen en jongeren meer in aanraking te brengen met kennis en activiteiten over voedsel, zodat ze zelf gezonde én duurzame keuzes kunnen maken. Op de website lees je inspiratieverhalen en vind je educatief materiaal.

Technasium

Technasium staat voor actueel, levensecht bètatechnisch projectonderwijs. In teams werken leerlingen aan innovatieve oplossingen voor een betere en duurzame wereld. En een handreiking voor duurzame ontwikkeling binnen technasia

SDG Nederland

SDG Nederland ontwikkelt gratis SDG-lessen voor po, vo, mbo en hbo (drie verschillende lessen). Deze zijn ontwikkeld door onderwijsontwikkelaars, docenten en studenten. 

Verder heeft Nederland als primeur 17 kinderambassadeurs die zich inzetten voor het behalen van de 17 werelddoelen. Je vindt hier 17 filmpjes van 1 minuut, waarin de kinderambassadeurs uitleggen waarom een specifiek werelddoel zo belangrijk is en hoe de wereld eruit zou moeten zien in 2030. Tot slot kun je hier een  TED-talk vinden over hoe je jonge kinderen de klimaatdoelen uit kunt leggen.

Teachers for Climate Logo

Teachers for Climate is een organisatie van docenten. Ze brengen o.a. docenten, schoolleiders, wetenschappers, leerlingen en aanbieders van lesmateriaal bij elkaar. Ze ontwikkelen trainingen, zetten in op een whole school approach en brengen expertise in bij projecten van uiteenlopende organisaties. Ook vind je een lespakket over klimaat en activisme in het VO.

Logo bronnen voor nme

Bronnen voor NME biedt geen lesmateriaal, maar wel waardevolle bronnen voor Natuur en Milieu Educatie op 1 plek. In de kennisbank zit veel informatie over natuur-, milieu- en duurzaamheidseducatie: didactische handreikingen, analyses en onderzoeksverslagen. Van groene schoolpleinen tot participatieprojecten, van energietransitie tot klimaatadaptatie. Steeds staan educatieve mogelijkheden centraal.Â