8. Omgeving (verbinding en samenwerking)

Home 9 Omgeving

Hierbij gaat het om de verbinding van de school met haar directe omgeving en met de samenleving. Om de mogelijkheden om met en van elkaar te leren en samen te verduurzamen. In dit deel vind je podcasts, artikelen en tips. Ook linken we naar onderwijsinstellingen die al een samenwerking met bedrijven hebben opgezet.

8. OMGEVING (VERBINDING EN SAMENWERKING)

Hierbij gaat het om de verbinding van de school met haar directe omgeving en met de samenleving. Om de mogelijkheden om met en van elkaar te leren en samen te verduurzamen. Lees wat binnen de Whole School Approach onder de schoolomgeving wordt verstaan.

Hieronder tips, voorbeelden en inspiratie

Spotify

Hoe ga je als docent de samenwerking met de omgeving aan? En waarom is dit van belang? In deze aflevering gaan we hierover in gesprek met Bas van den Berg, onderwijscoördinator op Haagse Hogeschool en winnaar van de Duurzame Docentverkiezing 2021 in het hoger onderwijs.

Logo Techkwadraat

Techkwadraat is een Nationaal Groeifonds project met als doel dekkend, effectief en kwalitatief technologieonderwijs voor elke leerling in het funderend onderwijs. Scholen, bedrijven en buitenschoolse leeromgevingen zoals musea, bibliotheken, techlabs, en science centra verbinden zich hierin.  Door over onderwijsmuren heen te kijken en bestaande initiatieven, structuren, projecten, en activiteiten op te schalen ontstaat er een rijke leeromgeving waar alle kinderen en jongeren met technologie in aanraking komen. 

Onderwijs Kennis

Onderwijskennis.nl heeft een artikel geschreven over de samenwerking tussen school en omgeving. Niet specifiek op duurzaamheid gericht, maar het geeft wel een inkijkje in de samenwerkingsmogelijkheden.

Logo Technasium

Binnen het technasiumonderwijs is samenwerken met de omgeving standaard opgenomen in de opzet. De technasiumcommunity bestaat uit negentien regionale netwerken, waarin de honderd Technasiumscholen  samenwerken met het hoger onderwijs en het bedrijfsleven.

Logo GDO

Gemeenten voor Duurzame Ontwikkeling (GDO) is een landelijk netwerk van lokale organisaties op het gebied van educatie & participatie voor een duurzame samenleving. Bij het GDO-netwerk zijn bijvoorbeeld 140 lokale natuur- en duurzaamheidscentra (NDE-centra) aangesloten. Het zijn plekken voor jong en oud om te leren over natuur en duurzaamheid, en ook om te ervaren, spelen, beleven, ontspannen en samenkomen.Er zijn veel scholen in het funderend onderwijs die de samenwerking met deze centra opzoeken om met hen
aan lokale projecten rond bijvoorbeeld klimaat, voedsel, energie of biodiversiteit te
werken.

Young Innovators

Het Young Innovators programma is een innovatief onderwijsprogramma over duurzaamheid en systeemdenken voor leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo. Het programma wordt verrijkt met actuele casussen die worden ingebracht door overheden, stichtingen en verenigingen en organisaties met een niet-commercieel doel. Het programma is projectmatig opgezet en biedt veel innovatieve lesmethodes, zoals challenge-based leren en kennisvisualisatie. Docententrainingen gaan hieraan vooraf. Het geeft jongeren handelingsperspectief om de wereld van morgen vorm te geven. Het heeft een veelomvattend didactisch aanbod, variërend van lessen, games, canvassen, digitale tools en andere materialen. Het programma opereert vanuit Stichting Technotrend in Utrecht.

wij leren nl

In dit artikel van kennisplatform wij leren. nl wordt geprobeerd om antwoord te geven op de vraag: Met welke interventies kunnen middelbare scholen zich in het kader van burgerschapsontwikkeling duurzaam en wederkerig verbinden met de wijk?

8.1 Samenwerking tussen scholen en bedrijven

De auteurs van dit artikel over de samenwerking tussen bedrijven en scholen vertellen waarom samenwerken belangrijk is: 

Innovatieve bedrijven zijn de aanjagers van de transitie naar een duurzame economie. Om die rol te kunnen vervullen hebben ze goed opgeleid personeel nodig. Tegelijkertijd zijn deze innovatieve bedrijven voor het onderwijs de belangrijkste bron van actuele kennis over de circulaire economie:het onderwijs moet weten aan welke circulaire vaardigheden behoefte is.

Bedrijven spelen een belangrijke rol in het opleiden van jongeren voor een circulaire economie.

th

Team NXT is een non-profit accelerator die zich inzet voor transities naar een inclusieve en circulaire samenleving in Zuid-Holland. Met een team van ondernemende mensen uit bedrijfsleven, wetenschap en overheid, biedt TeamNXT ondersteuning aan ondernemers met doorbraakprojecten die leiden tot systeemverandering.

Het initiatief inspireert, verbindt en maakt mogelijk. TeamNXT biedt ondernemers toegang tot een krachtig netwerk, waardevolle kennis en financiering om projecten in beweging te zetten die de toekomst van Zuid-Holland vormgeven. Denk aan projecten op het gebied van energie, circulariteit, onderwijs, landbouw en meer.

Beta Noord

Inspiratie voor basisscholen: In opdracht van Platform Talent voor Technologie inventariseerde Bètapunt Noord de mate waarin basisscholen en bedrijven in Noord-Nederland elkaar weten te vinden en hoe ze elkaar aanvullen.Hoe zit het met deze  samenwerkingen? Vanuit welke behoefte werken scholen samen met bedrijven en wat kunnen deze partijen van elkaar leren? Ook vind je voorbeelden van bestaande succesvolle samenwerkingen tussen scholen en bedrijven in Noord-Nederland.

Katapult

Hoe kun je publiek private samenwerkingen (pps) benutten voor de uitdagingen van nu? Katapult ziet samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijven via pps als dé oplossing om te werken aan het beroepsonderwijs en de beroepspraktijk van morgen. Katapult is een netwerk van meer dan 550 samenwerkingsverbanden tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven en groeit continu. Doelstelling is om de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en maatschappij te verbeteren. Dit gebeurt bijvoorbeeld door professionals uit het bedrijfsleven die lessen verzorgen. Of door studenten die tijdens hun opleiding onderzoek doen voor een MKB-bedrijf. Er participeren inmiddels 134.000 studenten, 21.000 bedrijven en 19.000 docenten in deze samenwerkingsverbanden.

Rijksuniversiteit Groningen

De Rijksuniversiteit Groningen werkt volop samen met bedrijven, non-profitorganisaties, overheden, kennisinstellingen en burgers. Het doel: bijdragen aan een veerkrachtige samenleving die maatschappelijke uitdagingen aangaat. Samenwerken met de Rijksuniversiteit Groningen kan op veel verschillende manieren. In onderzoeksprogramma’s, onderwijs of samenwerkingsverbanden, of samen met studenten. Wetenschappers dragen bij aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken door onderzoek te doen voor bedrijven of organisaties. Binnen de RUG werken verschillende organisaties aan het bevorderen van externe samenwerkingsverbanden.Â