2. Hoe begin je?

Home 9 Hoe begin je

In de ideale situatie start je vanuit een heldere visie met een groot team van enthousiaste medestanders. Kun je deze twee punten (nog) niet afvinken? Dan lees je in dit deel wat je kunt doen om medestanders te creëren en welk raamwerk je kunt gebruiken voor een integrale aanpak. In deel 3 komt de visie uitgebreid aan bod.

Hoe begin je?

Eigenlijk is het antwoord hierop: Wat is de visie? waar wil de school naartoe? Waar draagt het onderwijs aan bij? Als je dat weet, is het makkelijker om te beginnen en draagt alles wat je doet bij aan de realisatie van die visie. Of dat nou groot of klein is, projectmatig of structureel. Het is de basis voor een integrale aanpak. Maar een visie ontwikkel je niet in je eentje. Daarom ga je eerst medestanders vinden én een kapstok of raamwerk erbij pakken om je duurzame acties op elkaar af te stemmen.   

2.1 Medestanders creëren

Niet zelden begint de verduurzaming binnen een school dankzij het enthousiasme en de passie van een enkele leerkracht. Het liefst start je natuurlijk met een enthousiaste groep en heb je de ouders en het bestuur mee. Hoe zorg je voor medestanders? Welke randvoorwaarden zijn nodig?

  • In de hoofstukken 1 en 2 van Staat van het Duurzaam Onderwijs lees je waarom investeren in duurzaam onderwijs belangrijk is.
  • Lees hier hoe de lerarenopleider van de Hogeschool Utrecht te werk gegaan is.
  • Eco-Schools geeft ook tips over het meekrijgen van schoolleiding en collega’s.
  • Zie ook deze LinkedIn post met tips.
  • En in dit interview met Mark Boode (Teachers for Climate) lees je hoe je duurzaamheid de klas kunt inbrengen en waarom.
  • Tot slot een webinar over het succesvol betrekken van anderen.

2.2 Raamwerk: de Whole School Approach

Wat je voor een integrale aanpak nodig hebt is een raamwerk met handvatten. Dat is beschikbaar! Genaamd de Whole School Approach (WSA). Ontwikkeld door experts en onderwijsmakers en gebruikt door het ministerie als basis voor onderzoek naar duurzaamheid binnen het onderwijs. De WSA is geschikt voor alle typen onderwijs, van basisschool tot universiteit.  

De WSA helpt duurzaamheid structureel en samenhangend in de schoolorganisatie te krijgen (integrale aanpak). Samen met belanghebbenden. Elke school kan op zijn eigen manier starten met dit raamwerk. Je kunt beginnen met waar je op dat moment mee bezig bent: of dit nu het leggen van zonnepanelen is, het vergroenen van het plein, het werken aan de relatie met je omgeving, het investeren in de personele skills, of het onderwijsaanbod. Maar alles wel vanuit een gedeelde visie. Die staat centraal zoals je ziet in de afbeelding.

Nb: als raamwerk voor de inhoud van duurzaam onderwijs kun je het raamwerk van de SDG’s erbij pakken. Dit zorgt ervoor dat je binnen duurzaam onderwijs naast bijvoorbeeld milieuaspecten ook let op de sociale kant van duurzaamheid (gelijkheid en inclusiviteit). Zie hiervoor ons deel 4, het Curriculum. 

Het raamwerk kent 6 onderdelen, waarbij de visie centraal staat. Met dit raamwerk is een integrale aanpak mogelijk.

2.3 Deze website

Ok, nu heb je een raamwerk. En dan verder?  

Voor elk van de 6 onderdelen die het raamwerk telt, hebben wij wat er al is aan ondersteuning, inspirerende voorbeelden en praktische informatie verzameld. Je vindt dit in de delen 3 t/m 8. Wil je liever niet werken met de WSA, maar wel verder met duurzaamheid binnen het onderwijs? Dan kun je gewoon naar losse delen gaan en daar de informatie uit halen die voor jou handig is. Zie ook de specials voor elke onderwijslaag waar je terecht kunt voor extra info voor jouw type onderwijsinstelling. 

Heel veel succes!